Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen fungovat.
Webové stránky jsou momentálně v rekonstrukci. Děkujeme za pochopení. Kola Jižnák.
Klasickou 26", zbrusu novou 27,5", nebo úspěšně etablovanou 29"? Uživatelé MTB kol si v současnosti mohou vybírat mezi třemi rozměry kol. Na první pohled se to může jevit matoucí, ale při bližším pohledů objevíme mnoho výhod. MERIDA vysvětluje, jak tři vlastnosti - "váha", "překonání překážek" a "trakce/přilnavost" - určují charakter sady kol a také to, který kompromis by si měl konkrétní jezdec zvolit v závislosti na svých požadavcích.
VÁHA
Vzhledem k faktu, že MTB jezdci jezdí po členitých a kopcovitých terénech, hraje váha obecně důležitou roli. Podle zákonů fyziky mají kola obrovský význam jako rotační hmota, která musí být neustále roztáčena s každým šlápnutím do pedálů. A proto lehčí je lepší. Zatímco 29" kola jsou asi o 12 % těžší než 26" verze srovnatelné kvality, 27,5" varianta má na váze přírůstek přibližně jenom 5 %. Stejně kvalitní 26“ kolo tak bude vždy nejlehčí volbou. Nicméně, modely 27,5" nabízejí jiné výhody (viz níže) v poměru k jen těžko postřehnutelné vyšší váze. Devětadvacítky přesvědčují výhodami, kterých nedosahují 26" ani 27,5" kola, za předpokladu, že se za určitých okolností vyrovnáte se zvýšenou hmotností kol - v závislosti na oblasti použití. Pokud jezdec požaduje větší a lepší průchodnost terénem, zvýšenou trakci a přilnavost, doporučuje se více průměr 29". V případě, že je požadován větší důraz na váhu a zrychlení, optimální výběr je menší průměr.
PŘEKONÁVANÍ PŘEKÁŽEK
Kořeny, skály, schody, při jízdě v terénu čelí MTB jezdec mnoha různým výzvám, které je třeba překonat na kole. To, jak kola zvládnou překonat danou překážku, je podstatně určeno jejich průměrem a tlakem vzduchu v pneumatice. Pravidlo v tomto případě zní - čím větší kola, tím méně je ovlivnitelné jejich chování při překonávání kořenů apod., a čím větší jsou kola, tím nižší je tlak vzduchu při identické váze jezdce. Následně, nižší tlak vzduchu znamená pneumatiku s "hladší" charakteristikou, která znovu disponuje lepší schopností překonávat překážky. Když vezmeme v úvahu relativní úhel, ve kterém různé průměry kol překonávají překážky, zvládají devětadvacítky tento úkol mistrovsky s -6 % v porovnání s 26" verzí. Nicméně, 27,5 "kola dosahují již dvou třetin této výhody. Čím více jezdec upřednostňuje plynulé překonávání překážek, tím větší průměr kol by měl zvolit.
TRAKCE / PŘILNAVOST
Čím má kolo lepší přilnavost, tím větší bezpečnost poskytuje jezdci na jakékoliv trati. Navíc, zvýšená přilnavost má za výsledek vyšší potenciální rychlost, což je pro závodníky nesmírně důležité. Trakce hraje velmi důležitou roli pro MTB jezdce pohybující se v terénu, který sám o sobě neposkytuje takovou přilnavost, jako např. asfalt a který rovnoměrně zahrnuje strmé stoupání a sjezdy. Kromě zvoleného typu pneumatik, pro co nejlepší možnou přilnavost, jsou klíčové dva rozdílné aspekty: styčná plocha (oblast, na které se dotýká pneumatika s povrchem) a individuálně zvolen tlak vzduchu. V podstatě, čím menší je tlak, tím větší je přilnavost. Při identické váze jezdce využívají 29“ pneumatiky o 0,3 až 0,4 baru nižší tlak; v případě verze 27,5" je tlak vzduchu snížen o dalších 0,2 barů. A proto nabízí větší průměry kol srovnatelné výhody. Totéž platí pro styčnou plochu, která se dosáhne při stejném tlaku vzduchu. Devětadvacítky dosahují vrcholu při vzájemném srovnání když nabízejí o 50 % větší plochu než 26", ale 27,5" už poskytuje bonus 33 %.
porovnání kol 26 palcú a 29palcú
Téměř žádná jiná kategorie kol nezpůsobila takovou senzaci jako nyní "Devětadvacítky" - MTB kola s průměrem kol 29" přinášející řadu výhod.
Už nový Big.Nine Carbon Team působivě předvedl, že 29-ky jsou skvělou volbou pro mnoho příležitostí. Hned při svém prvním startu na etapových závodech "Cape Epic" dovezl závodní tým MULTIVAN MERIDA do cíle na 2., 6. a 10. příčce.
PROČ VĚTŠÍ KOLA?
29-palcová horská kola z kolekce modelů Big.Nine přinášejí několik nesporných výhod pro rekreační cyklisty i pro profesionální MTB jezdce! Společnost MERIDA aplikovala všechny své zkušenosti při vývoji modelů s "velkými koly". Nová kola mají rámy ve čtyřech různých úrovních, jsou dvě verze karbonových rámů ("Superlite" a "Pro") a také dvě verze rámů z hliníkových slitin ("Lite" a "TFS"). Nové rámy respektují všechny požadavky kladené na novou koncepci kol a patří mezi světovou špičku.
POROVNÁNÍ geometrií 29 PALCŮ vs. 26 PALCŮ
HORSKÁ KOLA S 29-PALCOVÝMI KOLY NABÍZEJÍ VÍCE VÝHOD:
BEZ OHLEDU NA MATERIÁL RÁMU jsou TRAKCE a hladkost JÍZDY výrazně vyšší. O NĚCO VYŠŠÍ HMOTNOST je kompenzována vyšším komfortem.
Je dobré vědět, že určité věci jsou někdy jednoznačné - tak, jak už častokrát diskutované téma porovnávání konvenčních 26-palcových MTB s jejich 29-palcovými ekvivalenty. Dokonce už bylo předpovězeno, že 29" horská kola jednou - údajně díky jejich obecné nadřazenosti - zcela nahradí své 26" předky. Ale tato předpověď je právě tak nesprávná, jak je naopak nezpochybnitelnou pravdou fakt, že "devětadvacítky" poskytují řadu citelných výhod.
Ve srovnání s 26-palcovými koly, již samotná větší kola dávají děvětadvacítkám o něco více trakce a komfortu: větší kontaktní plocha klade gumu pneumatiky na podklad vhodnějším způsobem. Výsledkem je nižší valivý odpor a lepší grip - ať už ve stoupáních nebo ve sjezdech, v zatáčkách i při brzdění. Zároveň větší průměr pneumatiky s větším objemem vzduchu znamená lepší tlumení a tedy vyšší komfort. 29" kola mají také pozitivní efekt při přejezdu přes překážky (např. kořeny stromů) nebo při průjezdu drsnějším terénem: větší kola najíždějí na překážku v menším nájezdovém úhlu a tím je zpomalování mírnější. Je tedy třeba méně energie k překonání nárazu překážky - tato fyzická charakteristika se pro jezdce jednoduše projeví jako měkčí přejezd překážky. Kromě toho vyplývá srovnatelně vyšší komfort devětadvacítek i z relativně delší sedlové trubky a spodní zadní stavby, které jsou nezbytné pro zajištění potřebného místa pro velká kola.
Jízdní stabilita devětadvacítek je také srovnatelně vyšší: delší rozvor poskytuje větší hladkost jízdy, která je rozeznatelná zejména ve sjezdových pasážích. Ale i relativní poloha středového složení hraje důležitou roli. Při stejné výšce středového složení (měřeno od podkladu) je středové složení devětadvacítky položeno pod pomyslnou osou nábojů níž než je tomu u 26-palcových kolech. To přináší značné výhody při jízdě nahoru nebo dolů kopcem: ve strmých stoupáních se přední kolo začne zvedat podstatně později. Během strmých a technických sjezdů nastává pocit "přepadení" přes řídítka také citelně později.
Na druhou stranu je třeba říci, že 29-palcová kola nutně znamenají i při top výbavě minimálně 600 gramový nárůst hmotnosti oproti stejně vybaveným 26" verzím. Při střední a nižší úrovni výbavy tento hmotnostní handicap šplhá na 800 až 1 000 gramů. Je to dáno faktickým nárůstem objemu použitého materiálu oproti 26-palcové koncepci