počet produktů: 0
cena: 0,00 CZK
kontaktní formulář
chci zaslat dotaz
počítadlo přístupů
online: 0
dnes: 13
týden: 195
celkem: 217793

Jak správně vybrat jízdní kolo

Pokud jste se rozhodli ke koupi nového jízdního kola, tak vězte, že to není tak jednoduché jak to vypadá. Čím pečlivěji bude vybírat, tím se Vám bude jezdit lehčeji a všechny výlety si užijete na maximum.

V první řadě se musíte rozhodnout jaký typ kola chcete a k tomu vybrat odpovídající velikost rámu. Zde je orientační tabulka velikostí rámů:

Orienční tabulka pro určení velikosti kola
Výška Postavy (cm) Horská kola(palce) Cross, Treking (palce) Silniční kola (cm)
150 - 155 15 - 16 16 50 - 52
155 - 160 16 16 52
160 - 165 16 - 17 17 52
165 - 170 17 - 18 17 - 18 52 - 54
170 - 175 18 - 19 18 - 19 54 - 56
175 - 180 19 - 20 19 - 20 56 - 58
180 - 185 20 - 21 20 - 21 58 - 60
185 - 190 21 - 22 21 - 22 60
190 - 195 22 - 23 22 - 23 62
195 - 200 24 24 62 - 64

 

Pro přesnější určení velikosti, podle výšky horní rámové trubky (délky nohy) doporučujeme zjistit výšku podle geometrie konkrétního rámu kola. Geometrie rámu lze většinu najít na oficiálních stránkách výrobce kolo.

Velikost dětských kol se značí podle průměru kol v palcích, nikoli podle výšky rámu!

Orientační tabulka velikosti dětský kol
Průměr kol (palec) věk dítěte výška postavy (cm)
12" 2 - 4 90 - 110
16" 4 - 7 100 - 125
20" 6 - 9 105 - 135
24" 8 - 12 115 - 155
26" nad 10  

 

Vybírat by jste měli hlavně podle toho, kde a jak často budete jezdit. Jako první přichází v úvahu asi nejrozšířenější kategorie kol, a to horská kola, neboli MTB. Tato kategorie se dělí do několika skupin:

MTB 26"  - kolo je určené k jízdě v těžším terénu (lesy, louky, horské cesty, atp.) typickým znakem jsou široké pláště a dnes už standardně, odpružená přední vidlice. Samozřejmě MTB umí jezdit i po cyklostezkách a silnicích, ale je potřeba počítat s tím, že je díky širokým a hrubým plášťům, menším kolům a jinému zpřevodování, o poznání pomalejší a jízda o trochu fyzicky náročnější , než například jízda na trekovém kole. MTB kola mají většinou poměrně sportovní geometrii rámů, která ne každému vyhovuje. POZOR, každý výrobce má jinou geometrii rámů a většinou i jiné značení velikostí. Samotné rámy se dnes vyrábí převážně ze slitin hliníku, který je lehký a pevný. Vposlední době se stávají stále dostupnější rámy z karbonových vláken, které mají navíc jednu skvělou vlastnost a to pružnost.

MTB 29" - horské kolo, tedy primárně rovněž určené do terénu, nicméně je to kolo oproti 26" tzv. více "cestovní". Rozměr kol je 29", tudíž jsou kola větší (podobně jako na trekovém kole), mají lepší průchodnost terénem, větší setrvačnost, tzn. jakmile toto kolo pořádně rozjedete, stane se z něj skutečně téměř cestovní stroj. Vzhledem ke své konstrukci, je kolo primárně vhodnější pro vyšší postavy, nicméně i nižší lidé si najdou vhodnou velikost. 

MTB 27,5" - horské kolo, novinka pro sezónu 2013, rozměrově "něco mezi" - mělo by se jednat o optimální variantu pro ty, kdo si nevyberou mezi ani 26" ani 29". V případě, že uvažujete nad touto variantou zastavte se na prodejně na případné vyzkoušení. Jakmile budeme mít s tímto rozměrem praktickou zkušenost, určitě vám ji zde popíšeme. 

Celoodpružené MTB - kolo, které je vybavenou jak odpruženou přední vidlicí, tak odpruženou zadní stavbou. Existuje několik systému zadního odpružení (více v sekci "video"), mezi nejzajímavější patří např. systém od GT - Independent Drivetrain, kde je zadní stavba izolovaná, tudíž se při jízdě energie šlapání neztrácí v odpružení. Kolo určené pro ty, kteří mají rádi pohodlnou jízdu terénem, nebo pro ty, kdo mají problém s páteří, a hardtail (kolo s odpruženou přední vidlicí a pevnou zadní stavbou) je pro ně moc tvrdý. V dnešní nabídce lze systémy jak předního, tak zadního odpružení nastavit podle potřeb konkrétního jezdce, takže si chování kola můžete upravit přesně podle vašich potřeb. 

Trekingové / Crossové kola - jedná se o vysloveně cestovní kolo, které se u nás těší velké oblibě. Není tak robustní jako kolo horské, má větší rozměr kol (pokud porovnáváme s klasickým 26" horským kolem), jezdí na užších pláštích, tudíž je vhodnejší na silnice, cyklostezky a do lehkého terénu. Opticky je toto kolo "atletičtější" než kolo horské, což ovšem ne vždy musí znamenat, že je celkově lehčí - záleží samozřejmě na konstrukci a materiálu rámu a na použitých komponentech. Je to kolo optimální pro cyklovýlety s vyšším nájezdem kilometrů po kvalitním povrchu. 

Silniční kola - kdo by neznal "Tour de France" ! Kolo pro ty, kdo se tomuto sportu věnují skutečně vážně, pro polykače kilometrů a pro jezdce, u kterých hraje nízká hmotnost (kola) prím. Kolo určené na kvalitní silnice. 

Co říci na závěr ? Pokud si nejste jisti, zeptejte se nás. Pokud si ani potom nejste jisti, přijeďte si kolo vyzkoušet. Promyslete si, jak často budete jezdit, po jakém povrchu, jak často. Nezapomínejte ale vzít v úvahu i na to, zda budete jezdit sami, nebo s partou přátel - pokud bude mít celá skupina treková kola, vy na sebelepším horském kole je pravděpodobně nebude stíhat a opačně - pokud máte skupinu přátel na horských kolech, s trekovým kolem nebo silničkou skončíte po prvních dvaceti metrech v terénu. 

Nicméně i zde platí: kolo je většinou investicí na několik let (nebo i desítek let), proto se věnujte výběru pečlivě, zkuste předvídat, jaké asi budou vaše potřeby za pár let a podle toho kolo vybírejte. Rádi vám poradíme osobně !

www.kola-jiznak.cz